2010 végén huszonöt takarmánygyártó üzemhez került szennyezett, ipari felhasználásra szánt zsír Németországban, majd az ebből készült takarmány mintegy ötezer gazdaságban került felhasználásra. A dioxinfertőzés a bevizsgált állati termékekben (hús, tej, tojás) is kimutatható volt, jelentősen meghaladva a megengedett határértéket. A dioxin nem jelent azonnali kockázatot, azonban rendszeres fogyasztása komoly egészségkárosító hatású az emberi szervezetre.
Az Európai Bizottság képviselője ismertette a dioxin botrány részleteit.
Németország múlt év végén, az Unió gyorstájékoztatási rendszerén keresztül tájékoztatta a Bizottságot a fertőzés kirobbanásáról, amelyről a tagállamok is azonnal értesültek. Unión kívüli országokba fertőzött takarmány vagy fertőzött állati termék nem került.
A bezárt gazdaságok termékeiket, a megfelelő tesztek nélkül, nem értékesíthették. Az eredmények ismerete után a gazdaságok többségét feloldották az ellenőrzés alól, január végén még körülbelül 700 telepet érint a korlátozás. A német hatóságok elvégezték a szükséges vizsgálatokat, de hivatalos eredményt még nem közöltek. Felmerült az emberi mulasztás lehetősége is, azonban mivel a vizsgált esetben 8 tételből 4 tétel volt fertőzött, véletlen hibáról nem beszélhetünk. A német hatóságok csalás megalapozott gyanújával nyomoznak, ami azonban még nem bizonyított.
Az Európai Bizottság a jelenlegi jogi eszközök tisztázása és a hasonló válságok elkerülése érdekében négy intézkedéscsomagot kíván bevezetni:
1. Az üzemek szigorúbb engedélyeztetése
Az egyszerű regisztráció helyett azok az üzemek, amelyek zsírral és zsírsavak feldolgozásával foglalkoznak, szigorú engedélyeztetési és tanúsítási eljárásra számíthatnak az illetékes hatóságok részéről.
2. A gyártási folyamat szétválasztása
Az ipari célú és takarmánycélú zsírt is gyártó üzemekben kétféle módon történhet a termelés elválasztása. Egyrészt fizikailag, így tilos lenne ugyanabban az üzemben a kétféle felhasználású zsír feldolgozása. A másik javaslat szerint egy olyan rendszert alakítanának ki, amellyel kiküszöbölhető lenne az emberi mulasztás lehetősége. (Például eltérő átmérőjű csövek használata az ipari és a takarmányozási célú zsír kezelésére.)
3. A dioxin kontroll javítása
Az intézkedés értelmében minden állati vagy növényi zsírt feldolgozó üzemben előre meghatározott gyakorisággal kötelezővé tennék a dioxin tesztek elvégzését.
4. A laboratóriumok bejelentési kötelezettsége
A tervezett intézkedés szerint a vizsgálatokat végző laboratóriumok és a vizsgálatot elrendelő magáncégek egyaránt bejelentési kötelezettséggel tartoznának a negatív eredmények tekintetében.
A Bizottság képviselője elmondta, hogy a fenti intézkedések bevezetésével az emberi mulasztás és a csalás lehetősége is jelentősen csökkenthető.
Varga Zsófia